Dzięki uzyskanej od Ubezpieczyciela zaakceptowanej przez Beneficjenta gwarancji firma nie musi zamrażać własnych środków finansowych w celu przedstawienia wymaganego zabezpieczenia w zakresie określonym przez SIWZ. W przypadku korzystania z gwarancji ubezpieczeniowych Wykonawca nie ponosi również ryzyka związanego z możliwością utraty kwot zatrzymanych przez Zamawiającego na poczet zabezpieczeń w przypadku jego upadłości
Zawarte w SIWZ żądanie przedstawienia przez Wykonawcę odpowiedniego zabezpieczenia ponoszonego ryzyka wynika wprost z niepewności związanej z obrotem gospodarczym. W niektórych przypadkach obowiązek zabezpieczenia wynika wprost z przepisów prawa, w innych wyłącznie z decyzji Zamawiającego. Zamawiający ma do wyboru wiele form zabezpieczenia ryzyka niewykonania lub niewłaściwego wykonania zobowiązania. Z jego punktu widzenia zabezpieczenie powinno być pewne i płynne. Warunki te spełniają oczywiście zabezpieczenia pieniężne w postaci kaucji gotówkowej lub blokady środków na rachunku bankowym. Jednak, z punktu widzenia Wykonawcy kontraktu, znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie gwarancji ubezpieczeniowej, która wprowadza do relacji między Zamawiającym a Wykonawcą podmiot trzeci w postaci Gwaranta, to jest zakład ubezpieczeń.
Udzielając gwarancji, Gwarant zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Beneficjenta określonej kwoty pieniężnej w przypadku niewywiązania się dłużnika (zleceniodawcy gwarancji) ze zobowiązania objętego gwarancją. Istnieje kilka rodzajów gwarancji ubezpieczeniowych, w zależności od rodzaju zabezpieczanego ryzyka, np. gwarancja zapłaty wadium, gwarancja zwrotu zaliczki, gwarancja należytego wykonania, gwarancja usunięcia wad i usterek.